Praktijk ondersteuning

Chronische ziekten zijn ziekten die veel invloed hebben op het dagelijks leven van mensen en soms niet meer overgaan. Het leven van mensen wordt er door beïnvloed. Chronische ziekten die veel voorkomen zijn Diabetes (suikerziekte), COPD (longemfyseem), Astma en diverse hart- en vaatziekten (TIA, beroerte, hartinfarct, etalagebenen). Soms is er nog geen sprake van chronisch ziek zijn, maar een vergroot risico op een ziekte krijgen. Zorg om te voorkomen dat ziekte ontstaat of erger wordt noemt noemt men preventie.

In de huisartsenpraktijk wordt naast een bezoek aan uw huisarts, extra zorg rondom deze ziekten of preventie geregeld; praktijkondersteuning. Dit gebeurt door de PraktijkOndersteuner van de Huisarts, kortweg POH. Onze POH heeft een eigen spreekuur of verzorgt huisbezoeken. U kunt zelf een afspraak maken met onze POH, maar u kunt ook door haar worden opgeroepen. Zo ontstaat een zorgprogramma. Uw huisarts kan met u bespreken of u in aanmerking komt van één of soms meerdere zorgprogramma’s. Onze praktijk heeft met de zorgverzekeraars een contract voor vier zorgprogramma’s. Hieronder kunt u meer lezen over deze programma’s.

Astma / COPD (Longziekten)

CVRM (Zorg rondom hart- en vaatzieken)

Diabetes (Suikerziekte)

Ouderenzorg (De kwetsbare oudere mens)

Dementie & casemanager

Soms is een haperend geheugen te wijten aan meer dan alleen ouder worden. Via de huisarts, praktijkondersteuner of geriater in het ziekenhuis wordt dan soms de diagnose dementie gesteld. Door deze diagnose verandert er veel voor de patiënt en diens omgeving. Onze praktijkondersteuner wordt ook ingezet als casemanager dementie. Lees meer over begeleiding bij dementie en handige tips voor mantelzorgers door de folder hieronder te downloaden.

Bloeddrukmeter lenen voor thuis meten

Sinds december 2019 bestaat er een mogelijkheid om in onze praktijk een bloeddrukmeter te lenen voor het meten van de bloeddruk thuis. Bij sommige mensen is de bloeddruk thuis veel lager dan op de praktijk. Met uw thuismetingen kan de huisarts of praktijkondersteuner dan beter inschatten wat uw gemiddelde bloeddruk is.

Er gelden voorwaarden voor het in bruikleen geven van onze thuismeter. Vraag ernaar op het spreekuur van onze praktijkondersteuner, uw huisarts of via onze assistentes. Bekijk hier een filmpje van de Universiteit van Utrecht over hoe de bloeddruk te meten. Download hieronder ook de voorlichting voor het meten van de bloeddruk thuis en een formulier voor het bijhouden van de thuismetingen.

Wij hopen met deze uitleenservice opnieuw een kwaliteitsslag te maken voor goede huisartsenzorg voor onze patiënten! ▪